Jul 19, 2011

Gigi Dinosaur Terbesar DiDunia Dijumpai Di Korea

GIGI DINOSAUR PALING BESAR DI DUNIA DI JUMPA DI KOREA
Busan, July 18 (Bernama) - Penyelidik Korea Selatan berkata pada hari Isnin bahawa mereka telah menemui tanda-tanda gigi fosil terbesar di dunia dinosaur karnivor di wilayah tenggara negara katanya agensi berita Yonhap.

Skor gigi luar biasa, yang ditemui pada tailbone Pukyongosaurus dinosaur herbivor dewasa dari tempoh awal Cretaceous Era Mesozoic, diukur 17 sentimeter panjang, 2 sentimeter lebar dan sedalam 1.5 sentimeter.
Ini adalah markah yang paling lama dan mendalam yang pernah ditemui di dunia, Paik Di-sung, seorang profesor di Pukyong National University, yang mengetuai penyelidikan itu memberitahu Yonhap pada hari Isnin.
 

Fosil tailbone sendiri telah dijumpai pada tahun 2008 di Hadong, Selatan Gyeongsang Province, kira-kira 470 kilometer tenggara Seoul, Paik tambahnya.
 

Tanda-tanda berbentuk W-menunjukkan kedua-dua gigi alur bentuk dinosaur tajam dalam tulang dan dianggap terukir apabila pemangsa daging bit off karkas itu, menurut Paik.
 

Selain dari tanda-tanda gigi terbesar, banyak skor gigi pelbagai saiz dan bentuk juga dikesan pada tailbone, yang menawarkan wawasan ke dalam tingkah laku makan daging makan dinosaur yang hidup di muka bumi kira-kira 120 juta tahun yang lalu, Paik berkata.
 

"Penemuan cap gigi besar dan kecil di tulang satu dinosaur yang memakan tumbuh-tumbuhan menjadi keterangan sebagai yg memberi petunjuk bahawa daging-makan dinosaur pada masa lalu telah tabiat makan mengeksploitasi suatu bangkai sauropod tunggal, sama dengan karnivor moden, "tambah beliau.
 

Kajian yang dibiayai oleh Kementerian Pendidikan, Sains dan Teknologi dan Yayasan Penyelidikan Kebangsaan Korea di negara ini, telah diterbitkan pada versi online Palaeogeography jurnal Palaeoclimatology, Palaeoecology minggu lepas.
 

Paleontologists berkata dinosaur yang hidup di Korea Selatan dari 120 juta hingga 80 juta tahun yang lalu, sepanjang tempoh Cretaceous, peringkat terakhir era Mesozoic dan zaman kegemilangannya untuk dinosaur.
Fosil mereka, yang agak baik dipelihara dan ditemui dalam spektrum yang kaya pelbagai seluruh pantai selatan Korea Selatan, pada masa ini didaftarkan dalam senarai tentatif tapak Warisan Dunia PBB, dalam perjalanan untuk mendapat pengiktirafan utama.
 

- Terjemahan dari http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsworld.php?id=602046

1 comment:

  1. Discover news, pics and videos you otherwise wouldn't have at http://kendrabing.com Or submit your own today!

    ReplyDelete

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...