Jul 2, 2013

Sebab haid tidak teratur atau stabil

Sebab haid tidak teratur atau stabil
Sebab haid tidak teratur atau stabil. Banyak punca haid lewat dan tidak stabil, antara punca berlaku demikian ialah,  DOK, saya mau tanya, haid saya tidak teratur. Terakhir, saya haid pada bulan Oktober 2012, dan sampai sekarang saya belum haid. Kira-kira, saya punya penyakit apa ya dok? Dan bagaimana mengatasi biar haid saya lancar karena saya juga sudah menikah 4 tahun tapi sampai sekarang saya belum hamil-hamil juga.

Terima kasih

Jawaban:
Haid yang tidak teratur biasanya disebabkan oleh gangguan hormon. Penyebab gangguan hormon bisa karena kegemukan, stres yang berlebihan, kelelahan, riwayat pemakaian obat hormon yang tidak teratur, dan tumor. Perlu pemeriksaan mendetail untuk menentukan penyebabnya. Jika penyebab sudah diketahui, akan mudah diobati sehingga kemungkinan hamil akan menjadi lebih besar.

Dr. Jerio Wijaya, SpOG
Spesialis Kebidanan dan Kandungan
RS Awal Bros Tangerang (ind)
(tty)

Tekanan: Tekanan dalam bentuk fizikal dan mental boleh mempengaruhi hormon anda dan seterusnya haid kita. Bila kita dalam keadaan tertekan badan akan mengeluarkan hormon stress yang boleh menganggu ovulasi dan seterusnya memberhentikan haid kita
.
Masalah kesihatan: Sakit secara tiba-tiba seperti demam panas, menjalani pembedahan, atau sakit yang memerlukan rawatan intensif boleh memberikan tekanan fizikal terhadap badan dan seterusnya menganggu kedatangan haid kita.

Ubatan: Mungkin baru baru ini anda baru mencuba jamu atau menjalani rawatan traditional atau intensif untuk menguruskan badan. Sekiranya betul, kemungkinan besar ia punca mengapa haid anda lewat.

Berlebihan hormon prolaktin:
Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid anda lewat berbulan-bulan lamanya. Sekiranya anda merasa seperti susu keluar dari puting payudara atau pening kepala, berjumpalah dengan doktor kerana kemungkinan besar anda mengalami masalah hyperprolatinemia.

Menyusu badan:
Sekiranya anda menyusu badan terutamanya secara eksklusif, haid anda mungkin tidak akan datang sehingga berbulan-bulan.

Masalah tiroid:
Rasa panas, berdebar dan kekurangan berat badan secara mendadak mungkin merupakan tanda yang anda mengidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit atau tiada langsung.

Gemuk:
Berlebihan lemak dalam badan boleh memberikan ketidak-seimbangan hormon kerana ia menjadi tempat simpanan hormon estrogen. Berlebihan hormon estrogen akan menyebabkan haid anda terganggu seterusnya lewat haid. Cuba kurangkan 10% dari berat anda sekarang dan kemungkinan besar kitaran haid anda kembali seperti biasa.

Terlalu kurus:
Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh memberikan masalah terhadapi haid anda. Ini kerap terjadi kepada mereka yang terlalu banyak senaman seperti atlit dan penari balet. Mendapatkan kembali berat badan yang sepatutnya dengan secara automatik akan mengembalikan haid anda semula.

Tersilap kira:
Masalah ini juga kerap terjadi. Dikatakan 40% wanita gagal mengingati dengan tepat tarikh sebenar haid mereka. Asal ia dalam kitaran 21-35 hari, haid anda andalah normal. Pastikan mencatit dalam nota hari pertama haid anda setiap bulan supaya anda tidak lagi risau.

Menopous:
Bagi mereka yang berusia lewat 40’an, mengalami haid yang semakin sedikit dan jarang-jarang adalah salah satu tanda menopos. Sekiranya bimbang, berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan dan sedikit ujian darah boleh membuat diagnosa yang tepat. Anda juga disarankan untuk menjalani pap smear untuk memastikan yang anda tidak mengalami masalah dipangkal rahim.

Pencegah hamil:
Sekiranya anda baru-baru ini mengambil hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon, ia adalah sebab mengapa haid anda lewat datang. Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi terjadi seterusnya kedatangan haid. Jadi jangan risau!

Hamil:
akhirnya, sebab mengapa anda lewat haid adalah kerana anda hamil!... congrats!! Ujian air kencing dengan mudah dapat memberikan pengesahan.


Lihat kajian produk proright yang dikatakan melalui kajian berjaya atasi haid tidak stabil sebanyak, 88.7%. Ini kajian yang di buat pada produk itu. Lihat maklumat lanjut di Proright atasi ketidakstabilan haid.

2 comments:

  1. dok saya habes period 2/09/2013 dan sehingga kini langsung tiada menunjuk kedatangan haid apakah saya dihidapi penyakit lain

    ReplyDelete
  2. saya ain afifah kedatangan haid saya semenjak kebelakangan ni semakin teruk saya memag ada mengambil ubat tekana dan harus dimakan setiap hari
    apakah kesan ubat itu yang menyebabakan kedatangan haid saya tak menentu atau saya menghidapi penyakit lain kedatangan haid saya yang terakhir adlah 2/09/2013

    ReplyDelete

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...