Jul 22, 2013

Rawatan muscular dystropy dengan sel stem

MUSCULAR DYSTROPY BOLEH DI RAWAT DENGAN STEM CELL
Rawatan muscular dystropy dengan sel stem, ini adalah kajian yang di buat di University of Minnesota. Di bawah ialah terjemahan kajian yang di buat,
 Penyelidikan, yang diterbitkan 4 Mei di stem cell, menggariskan strategi untuk pembangunan penduduk yang pesat membahagikan sel-sel daripada rangka leluhur myogenic (sel-sel otot-forming) yang berasal dari pluripotent teraruh (IPS) sel-sel. sel-sel IPS mempunyai semua potensi embrio stem (ES) sel-sel, tetapi yang diperolehi oleh mengaturcara semula sel-sel kulit.

 Mereka boleh menjadi pesakit tertentu, yang menyebabkan mereka mungkin tidak dapat ditolak, dan tidak melibatkan kemusnahan embrio.Ini adalah kali pertama bahawa sel-sel stem manusia telah terbukti berkesan dalam rawatan distrofi otot.Menurut U M penyelidik - yang juga adalah yang pertama untuk menggunakan sel ES dari tikus untuk merawat distrofi otot - terdapat lag ketara dalam menterjemahkan kajian menggunakan sel stem tetikus ke terapeutik kajian yang relevan yang melibatkan sel-sel stem manusia. 

 Lag ini telah secara mendadak terhad pembangunan terapi sel atau ujian klinikal untuk pesakit manusia.Kajian terbaru dari U M menyediakan bukti-of-prinsip untuk merawat distrofi otot dengan IPS sel manusia, menetapkan peringkat untuk ujian klinikal manusia masa depan."Salah satu daripada halangan terbesar kepada pembangunan terapi sel berasaskan untuk gangguan saraf seperti distrofi otot telah mendapatkan cukup sel-sel leluhur otot untuk menghasilkan tindak balas terapeutik yang berkesan," kata ibu penyiasat Rita Perlingeiro, Ph.D., profesor bersekutu perubatan di Bahagian 

Sekolah Perubatan Kardiologi. "Sehingga kini, mendapat sel-sel stem otot rangka engraftable daripada sel stem pluripotent manusia tidak mungkin. Keputusan kami menunjukkan bahawa ia memang mungkin dan set pentas untuk pembangunan pendekatan rawatan klinikal bermakna."Setelah pemindahan ke dalam tikus yang mengalami distrofi otot, tulang sel-sel leluhur myogenic manusia yang diberikan kedua-dua pertumbuhan semula otot meluas dan jangka panjang yang menyebabkan fungsi otot yang lebih baik.  

 Untuk mencapai keputusan mereka, U M penyelidik yang diubahsuai secara genetik dua baris sel yang mempunyai ciri-ciri manusia IPS dan barisan yang sedia ada manusia ES sel dengan gen PAX7. Ini membolehkan mereka untuk mengawal tahap Pax7 protein, yang penting untuk pertumbuhan semula tisu otot rangka selepas kerosakan.  

 Para penyelidik mendapati peraturan ini boleh mendorong ES naif dan IPS sel-sel untuk membezakan ke dalam sel-sel otot-pembentukan.Sehingga ketika ini, penyelidik telah bergelut untuk membuat otot cekap dari ES dan IPS sel-sel. PAX7 - disebabkan tepat pada masa yang tepat - membantu menentukan nasib ES manusia dan sel-sel IPS, menolak mereka ke dalam menjadi manusia sel-sel leluhur otot.  

 Selepas pasukan Dr Perlingeiro adalah dapat menentukan masa yang optimum pembezaan, sel-sel telah sesuai untuk pertumbuhan semula yang diperlukan untuk merawat keadaan seperti distrofi otot. Malah, leluhur otot Pax7 yang disebabkan jauh lebih berkesan daripada myoblasts manusia untuk meningkatkan fungsi otot. Myoblasts, yang budaya sel yang diperoleh daripada biopsi otot dewasa, sebelum ini telah diuji dalam ujian klinikal untuk distrofi otot, namun myoblasts tidak berterusan selepas pemindahan."Melihat penyelenggaraan jangka panjang sel-sel tanpa kesan sampingan utama yang buruk yang menarik," kata Perlingeiro.  

 "Kajian kami membuktikan bahawa sel-sel stem yang  berbeza telah tinggal kuasa sebenar dalam memerangi distrofi otot."Menurut John Wagner, MD, pengarah saintifik penyelidikan klinikal di Institut Universiti your Batang dan darah dan sum-sum pakar pemindahan, "Penyelidikan ini merupakan satu kejayaan luar biasa.  

Dr Perlingeiro dan penyumbang beliau telah mengatasi salah satu daripada halangan yang paling penting untuk bergerak stem terapi sel dalam rawatan kanak-kanak dengan buruk dan mengancam nyawa dystrophies otot. "U M penyelidik mengatakan kaedah alternatif Pax7 induksi perlu disiasat sebelum kajian ini boleh dijadikan percubaan klinikal manusia. Kaedah mereka menyampaikan Pax7 protein yang terlibat pengubahsuaian genetik sel dengan virus dan kerana virus kadang-kadang menyebabkan mutasi, mereka menambah risiko untuk percubaan klinikal. Tetapi U M penyelidik komited untuk membangunkan protokol klinikal selamat dan berkesan, dan secara aktif menguji kaedah alternatif menyampaikan Pax7.

Artikel asal http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120504110554.htm

2 comments:

  1. dystrophy tukan penyakit macam keturunan. boleh ke dirawat dengan stem sell.

    ReplyDelete
  2. dystrophy tukan penyakit macam keturunan. boleh ke dirawat dengan stem sell.

    ReplyDelete

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...