Jul 25, 2013

Potensi Stem Sel Dewasa Rawat Penyakit

Potensi Stem Sel Dewasa Rawat Penyakit, stem cell dewasa, adult stem cell,  Potensi Stem Sel Dewasa, rawat guna stem cell, Stem sel dewasa, terapi stem cell, Datuk Dr Devan Pillay,
Potensi Stem Sel Dewasa Rawat Penyakit. Artikel di bawah ialah terjemahan dari NST mengenai bagaimana membaiki sistem dalaman menggunakan stem sel.  artikel asal dalam bahasa english . http://bit.ly/1bjJSS8 , sila baca bagaimana Datuk Dr Devan Pillay,menjelaskan bagaimana stem sel dewasa boleh merawat sistem dalaman kita.

Headline: pembaikan Dalaman
Publication: Berita Harian
Tarikh penyiaran: 23 Ogos 2011
Seksyen tajuk: Life & Times
Nombor halaman: 002
Byline / Author: Dengan Aneeta Sundararaj

PENUAIAN atau penghasilan sel-sel stem dewasa untuk membaiki otot jantung menunjukkan potensi yang baik. ANEETA SUNDARARAJ  mencari jawapan apa prosedur yang diperlukan.


APABILA bahagian-bahagian tertentu badan anda memecahkan, terdapat pilihan rawatan. Sebagai contoh, jika anda melanggar kaki, tulang anda boleh diperbaiki dan diharapkan, anda akan kembali menggunakan sepenuhnya kaki anda. 


Tetapi apa yang berlaku apabila jantung rosak? Ia boleh dibaiki? Dengan TERAPI SISTEM SEL DEWASA, ia adalah membanggakan "YA BETUL".Jadi, apa sebenarnya diperlukan? 

Datuk Dr Devan Pillay, perunding kardiologi intervensi di Prince Court Medical Centre, menjelaskan cara ini: Fikirkan sel stem sebagai sistem pembaikan dalaman badan. Selagi orang yang masih hidup, sel-sel stem boleh membahagikan dan menambah sel-sel lain. Kehebatan dan  


Keindahan proses ini adalah bahawa apabila sel stem membahagi, setiap sel baru boleh menjadi satu lagi sel stem atau sel dengan fungsi yang lebih khusus seperti otot. Itulah yang membawa kepada idea sel stem menuai (HARVESTING adult stem cells)  untuk mencipta organ-organ atau tisu tertentu.Sel stem boleh dituai atau dihasilkan daripada embrio yang telah disenyawakan dalam vitro, dengan persetujuan daripada penderma. Tetapi kaedah ini telah bertemu dengan isu-isu etika.



Itulah sebabnya terdapat usaha bersungguh-sungguh untuk menuai sel stem dewasa. Potensi terbesar kaedah ini adalah bahawa pesakit boleh menggunakan sel stem dan supaya mengurangkan kemungkinan sel-sel ini ditolak oleh sistem imun. 

Tetapi bagi pesakit yang mempunyai penyakit jantung, Dr Devan tidak memihak menggunakan sel stem pesakit sebagai "ia tidak masuk akal untuk menuai sel stem daripada sebuah badan yang tidak sihat." 

Sebaliknya, beliau mencadangkan menggunakan sel-sel batang diambil dari sum-sum tulang yang sihat (sel-sel stem mesenchymal) daripada orang dewasa yang berumur antara 18 dan 25 yang disimpan di bank-bank sel stem. Kaedah ini, beliau mendakwa, telah diuji secara meluas di Barat dengan hasil yang positif. Selain itu, sel-sel stem dewasa dari sum-sum tulang yang mempunyai kapasiti yang paling besar untuk menjana semula, katanya.Dr Devan menunjukkan bahawa apabila pesakit mengalami serangan jantung, sebahagian daripada otot jantung mati dan menjadi parut. 

"Pam Apabila pecahan pelemparan pesakit (kaedah mengukur jumlah darah yang dipam oleh jantung seminit) adalah kurang daripada 35 peratus, otot jantung tidak lagi darah cekap. Dia mengalami keadaan yang dikenali sebagai cardiomyopathy iskemia atau cardiomyopathy diluaskan . Dengan stem dewasa terapi sel, sel-sel stem diselitkan ke dalam hati untuk membaiki otot jantung supaya ia boleh mengepam darah dengan lebih cekap. " 

Prosedur bagi stem dewasa terapi sel untuk jantung yang lemah adalah sama dengan minimal angiogram dan angioplasti. Apabila pesakit mempunyai serangan jantung, kebimbangan sekarang ialah untuk menstabilkan dia. Apabila dia tidak lagi dalam keadaan kritikal dan dianggap sesuai untuk stem dewasa terapi sel, pakar kardiologi, dipandu oleh echocardiogram atau jantung MRI, akan memasukkan kateter ke dalam saluran darah dan dengan berhati-hati membimbing kateter sehingga ia mencapai arteri koronari. Pada ketika itu, dia diselitkan dengan dua juta sel bagi setiap kg berat badan. 

Seperti bagaimana belon diletakkan di dalam stent semasa angioplasti, belon juga melambung apabila sel-sel stem diselitkan ke dalam otot jantung. Ini adalah untuk memastikan bahawa sel-sel stem mengalir terus ke dalam otot jantung, bukan di arah bertentangan. Apabila sel-sel berada di tempat, belon itu kempis dan dikeluarkan. 

Dr Devan menunjukkan bahawa stem dewasa terapi sel untuk jantung yang lemah tidak bermaksud untuk menggantikan angioplasti atau pintasan jantung. Ia bertujuan untuk membuat pam jantung lebih cekap, manakala dua prosedur yang bertujuan mengoptimumkan aliran darah ke jantung. Ini bermakna stem dewasa terapi sel melengkapkan lain-lain jenis terapi jantung. 
Pada masa ini, tidak ada kesan sampingan yang diketahui untuk terapi ini selain daripada rasa mual dan sakit kepala. Kelemahan terbesar kekal kos: Satu dos sebanyak 100 juta sel stem boleh kos kira-kira RM15, 000.

Walau bagaimanapun, Dr Devan yakin mengenai prospek terapi ini. "Pesakit yang telah menjalani terapi ini telah melihat satu peningkatan 5-8 peratus dalam fungsi otot jantung mereka. Walaupun yang mungkin tidak kelihatan banyak, untuk pesakit dengan pecahan pelemparan kurang daripada 35 peratus, ada kelegaan simptom, dan ini adalah baik. "


BERITA BAIK UNTUK ANDA
KINI ADA ALTERNATIF

UNTUK GUNA STEM CELL

DENGAN KOS MURAH

TANPA GUNA KAEDAH DI ATAS

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...