Jun 10, 2011

Rahsia Baby 1 Tahun Membaca

Kajian menunjukkan bahawa masa yang paling sesuai untuk mengajar apa sahaja kepada kanak-kanak ialah semasa kanak-kanak berusia bawah 3 tahun. Ini selari dengan perkembangan kematangan otak kanak-kanak yang dikaitkan dengan perkembangan pembelajaran mereka.

Tahukah Perkembangan Otak Anak Anda
  1. 25% perkembangan kematangan berlaku sewaktu lahir
  2. 50% perkembangan kematangan berlaku sewaktu usia 6 bulan
  3. 85% perkembangan kematangan berlaku sewaktu usia 3 tahun
Semasa dilahirkan, bayi biasanya mempunyai 1,000,000,000,000 ( 1 trilion ) hingga 1,200,000,000,000 (1.2 trilion) sel otak. Dalam tempoh setahun, saiz otak menjadi tiga kali ganda.

Oleh sebab otak kanak-kanak berkembang pesat sewaktu usia 3 tahun ke bawah, sewajarnyalah kanak-kanak ini diberi pendedahan seawal mungkin kerana kemampuan otak menerima banyak input pada waktu itu.

Pada peringkat awal usia merupakan masa yang paling mudah untuk mereka memahami sesuatu khususnya pelajaran. Kanak-kanak kuat dan cepat mengingati dan memahami sesuatu yang dipelajarinya. Sangat mudah mengajar membaca pada usia ini berbanding ketika mereka berusia 6 atau 7 tahun kerana kelebihan yang ada pada mereka. Jadi, ibu bapa perlu memberi sebanyak mungkin input untuk membantu mereka mengingati sesuatu yang mereka pelajari. Sudah tentu input yang diberikan akan membantu mereka memahami sesuatu.

Sebab itu saya ingin mencadang anda mendapat PANDUAN LENGKAP, MENGAPA MEMBACA AWAL ITU PENTING

  http://bit.ly/kVLMSm

SIAPA PENULIS EBOOK INI
Wan Sazimah Wan Yaacob atau dikenali dengan Mamahana ialah seorang penulis yang sangat berminat dengan pendidikan awal kanak-kanak khususnya yang berkaitan dengan kanak-kanak pintar cerdas . Selain pembacaan daripada buku-buku berkaitan, beliau juga pernah mengikuti kursus pendidikan awal kanakkanak anjuran Istitut NURY .



Pertama kali beliau menulis ebook di bawah bimbingan saudara Jamaluddin Bahari seorang penulis ebook dan IM yang sangat terkenal. Penulis ebook  Rahsia Baby Pandai Baca ini merupakan seorang pendidik di sebuah sekolah menengah di Kuala Kangsar, Perak. Beliau berkelulusan ijazah pendidikan dari UPM dengan major dalam bidang Pendidikan Jasmani. Berpengalaman lebih 20 tahun dalam bidang pendidikan dan sangat berminat dalam penulisan ebook serta menjadikan penulisan sebagai hobi pada masa terluang.

Hasrat beliau ialah ingin melihat lebih ramai lagi anak-anak kecil diberi peluang untuk belajar semasa bayi lagi supaya mereka berpeluang mengoptimumkan kecerdasan mereka serta dapat meneroka alam yang luas ini. Adalah menjadi tanggungjawab semua ibu bapa menyediakan ruang dan peluang tersebut supaya semua anak-anak diberi hak untuk menikmatinya dan mendapat manfaat daripadanya.

Ulasan saya

Berdasarkan preview yang saya terima, dan saya telah membacanya ternyata Penulis ebook ini, seorang Ibu yang prihatin dan telah Berjaya mempraktikan ilmu kepada anaknya.
Penulis Berjaya berkongsi Pengalaman beliau, tentang kenapa Pembacaan Awal Sangat Sangat Penting Kepada Anak Anda, iaitu;
  1. Masa Paling Sesuai
  2. Mudah Mengajar
  3. Tambah Kefahaman
  4. Cepat Fahami Konsep
  5. Tambah Pengetahuan
  6. Atasi Masalah Pembelajaran
  7. Membantu Memahami Pembelajaran
  8. Komunikasai Baik
  9. Keyakinan Diri Tinggi
  10. Proses Pendidikan Berkualiti
  11. Menjana Kepintaran dan Kematangan
http://bit.ly/kVLMSm

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...