Aug 26, 2011

NASA Grail Terokai Bulan Sep Ini

Nasa kebulan september 2011, Nasa Grail
Graviti Pemulihan NASA Interior Makmal (Grail) dalam persediaan akhir untuk pelancaran NASA GRAIL ke bulan pada 8 September, dari Stesen Cape Canaveral Air Force di Florida, menurut Nasa Khamis lalu.Kapal angkasa berkembar Grail ditugaskan untuk misi selama sembilan bulan untuk meneroka jiran terdekat Bumi ini secara terperinci pernah berlaku sebelum ini, laporan agensi berita China Xinhua.

Mereka akan menentukan struktur pedalaman lunar dari kerak kepada teras dan memajukan pemahaman kita tentang evolusi haba bulan.

Kembar kapal angkasa, Grail A dan B, akan terbang laluan yg memutar ke orbit lunar mengambil 3,5 bulan dan meliputi kira-kira 4.2 juta kilometer bagi Grail-A, dan 4.3 juta kilometer untuk Grail-B.

Dalam lunar orbit, kapal angkasa akan menghantar isyarat radio yang tepat menentukan jarak antara mereka. Wilayah perbezaan graviti di bulan adalah dijangka berkembang dan kontrak jarak itu. Saintis Grail akan menggunakan ukuran yang tepat untuk menentukan medan graviti bulan. Data akan membenarkan saintis misi untuk memahami apa yang berlaku di bawah permukaan satelit semula jadi kita.

"Grail akan membuka rahsia-rahsia bulan dan membantu kita memahami bagaimana bulan, Bumi dan lain-lain planet berbatu berkembang juga," kata Maria Zuber, Grail penyiasat utama dari Massachusetts Institute of Technology.

Tempoh pelancaran Grail dibuka pada 8 Sept dan meluas melalui 19 Okt. Pada setiap hari, terdapat dua peluang pelancaran berasingan yang dipisahkan oleh kira-kira 39 minit. Pada 8 Sept, peluang pelancaran pertama 8:37 am EDT (1237 GMT); kedua 9:16 am (1316 GMT).

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...