Aug 9, 2013

Jenis sel stem

Jenis sel stem
Jenis sel stem. Sel stem HSCs hanya boleh berubah menjadi komponen darah seperti sel darah merah, sel darah putih dan platlet manakala sel stem MSCs pula boleh berubah menjadi sel-sel dan tisu-tisu seperti otak, jantung, tulang, saraf dan rawan.

"Sel stem ini boleh datang daripada beberapa sumber seperti tali pusat (MSCs) dan darah tali pusat (HSCs) untuk bayi. Bagi orang dewasa pula sel stem boleh diambil daripada tisu adipos (MSCs), tulang sumsum (MSCs) dan darah periferi (HSCs)," katanya.

Malah, menurut standard antarabangsa, sel stem boleh terus hidup bagi tempoh masa yang tidak terbatas selagi ia disimpan pada suhu -190 darjah Celsius.
Baik pulih tisu
Nor Ashikin memberitahu, bidang perubatan kini memberikan fokus menggunakan sel stem untuk membaiki kerosakan tisu dan organ kerana ia dapat membantu bayi jika diserang penyakit atau kecederaan.




"Para doktor percaya bahawa sel stem mampu untuk memulih dan membaiki kerosakan yang berlaku. Bidang perubatan yang semakin berkembang kini terarah pada rawatan yang melibatkan kecederaan otak dan diabetes juvenil," ujarnya.
Dalam pada itu, sel stem juga dikatakan mampu merawat penyakit seperti sklerosis lateral amiotrofi (ALS), kecacatan jantung sejak lahir, kecederaan saraf tunjang, kecederaan otak, hilang pendengaran, penyakit hati, strok, palsi serebrum, penyakit jantung serta kecederaan ortopedik.

Selama ini kita disogok dengan maklumat bahawa sel stem hanya boleh didapati daripada tali pusat bayi namun, ia juga boleh didapati pada orang dewasa tetapi apabila peningkatan usia berlaku potensi sel stem tersebut merosot. Ini menunjukkan sel stem yang muda lebih baik.

Disebabkan orang dewasa tidak berpeluang menyimpan sel stem mereka, syarikat seperti CryoCord menyediakan perkhidmatan penyimpanan AdiMSCs, MarrowMSCs dan PBSCs kepada golongan dewasa.

"Walau bagaimanapun, sel stem tidak mampu menyembuhkan segala penyakit sebagaimana para penyelidik percaya bahawa rawatan sel stem mempunyai potensi bagi mengubah rawatan ke atas penyakit manusia.
"Terdapat beberapa rawatan sel stem melibatkan golongan dewasa sudah wujud, terutama sekali melibatkan pemindahan sumsum tulang yang digunakan untuk merawat leukemia," katanya.

Tambahnya, penyelidik perubatan juga menjangkakan dapat menggunakan teknologi daripada penyelidikan sel stem untuk merawat pelbagai jenis penyakit secara meluas termasuk kanser, penyakit parkinson, kecederaan saraf tunjang, sklerosis lateral amiotrofik (kemerosotan otot), sklerosis berbilang, kecederaan otot dan beberapa ketidaksempurnaan yang lain.
"Rawatan menggunakan sel stem untuk menyelamatkan nyawa sudah pun dipraktikkan sejak beberapa dekad yang lalu termasuk rawatan bagi pesakit leukemia, kanser dan gangguan darah," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...