Aug 18, 2013

10 Cara Berjaya atau sukses LUAR BIASA dalam Islam



10 Cara Berjaya atau sukses LUAR BIASA dalam Islam
Cara Berjaya atau sukses LUAR BIASA dalam Islam
Ada 10 Cara Berjaya atau sukses LUAR BIASA dalam Islam, ini belum semuanya, tetapi jika dilakukan ini sudah sangat dahsyat. Sudah banyak bukti dan cerita akan keberhasilan mengamalkan cara sukses. Bahkan, meski hanya salah satu yang difokuskan, tetapi hasilnya luar biasa.

Sukses yang kita raih, insya Allah sukses dunia akhirat, selama kita ikhlas. Kuncinya jangan pernah meminta balasan atau berharap kepada selain Allah. Dan niat utama kita adalah beribadah kepada Allah dan karena Allah. Bukan karena harta atau kesuksesan duniawi saja. Jika kita mengharapkan akhirat, insya Allah dunia akan mengikuti.

10  Cara Berjaya luar biasa cara Islam

1.  Niat
Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. (HR Bukhari Muslim).
Ini adalah konsep BERJAYA LUAR BIASA. Bagaimana agar niat membawa hasil?

Hadits ini memang sedang berbicara keikhlasan. Namun makna hadits ini begitu luas, boleh  diaplikasikan atau dilaksanakan  dalam  bidang kehidupan lainnya. Sebagai contoh ketika  sahabat Nabi saw, Abdurrahman bin ‘Auf, berniat akan mendapatkan rezeki dan pergi ke pasar, maka beliau pulang dengan membawa rezeki yang melimpah.
Begitu juga dengan kita, jika kita berbisnes dengan niat akan mendapatkan rezeki maka kita mendapatkannya. Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Karena semua perbuatan kita tergantung niat, mengapa kita tidak berniat untuk mendapatkan rezeki yang banyak?  Niatkanlah akan mendapatkan rezeki yang banyak dan halal, maka Anda akan mendapatkannya. Kebanyakan orang tidak benar-benar meniatkan dirinya untuk mendapatkan keberhasilan yang gemilang. Mereka bekerja kerana memang harus bekerja. Mereka berbisnes hanya sekadar untuk mencari makan sahaja.

Sementara orang Berjaya atau sukses,  mereka selalu meniatkan hasil yang besar. Sebagai contoh Donald Trump, dia selalu berhajat, inginkan atau meniatkan hasil yang besar. Dia tidak suka bertransaksi untuk hasil yang sedikit. Inilah konsep yang disebut dengan BERFIKIRAN BESAR.  Niatkan hasil yang besar maka Anda akan mendapatkan sesuatu yang besar dan menjadi orang yang besar. Jangan membatasi diri sendiri, sebab boleh jadi  tahap yang Anda tetapkan terlalu kecil dibanding potensi Anda sebenarnya.

Penghalang Niat atau hajat
Niat tidak akan membawa hasil jika ada penghalang niat. Apa saja penghalang niat?

1.  Tidak khusyu’. Sering kali orang berniat hanya di mulut saja. Niat tempatnya di hati, di fikiran paling dalam hati anda. Jadi ketika Anda berniat cubalah benar-benar serius sampai masuk  ke dalam hati sanubari Anda.
2.  Melupakan niat. Jika Anda lupa dengan niat Anda, ertinya Anda tidak serius dengan niat Anda. Jika tidak serius, bagaimana Anda boleh mendapatkan apa yang Anda niatkan. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Salah seorang ulama mengatakan bahwa kita akan mendapatkan sesuai dengan kadar niat Anda.
3.  Keraguan. Bagaimana kita akan mendapatkan apa yang kita niatkan jika kita ragu? Abdurrahman bin ‘Auf pergi ke pasar diiringi keyakinan yang mantap.

Lalu bagaimana agar niat membawa hasil sesuai dengan yang diniatkan?
1.  NIAT WAJIB JELAS . Anda mau apa? Kejelasan niat sangat penting, sebab jika tidak jelas, Anda juga tidak akan mendapatkan kejelasan bagaimana meraih niat tersebut. Jika Anda melakukan ibadah maghdhah maka niatnya jelas hanya semata untuk dan karena Allah. Saat Anda mencari nafkah, niatkanlah sebagai ibadah dan niatkan pula untuk mendapatkan rezeki yang berkah. Berkah artinya membesar dan terus mengalir (seperti mata air).
2.  GAMBARAN DENGAN JELAS NIAT ANDA.  Ini untuk menguji kejelasan niat Anda dan menkomunikasikan niat Anda dengan semesta, fikiran bawah sadar, dan tubuh.
3.  BERDOALAH  untuk mendapatkan niat tersebut dengan penuh keyakinan. Siapa yang berdo’a dengan yakin, maka Allah akan mengabulkan do’a kita.
4.  BERTAWAKAL KEPADA ALLAH. Anda sudah punya niat, Anda sudah berdo’a, maka selanjutnya Anda bertawakal kepada Allah agar Anda diberi petunjuk, dibantu oleh Allah dengan menampak apa saja kita perlukan, mendekatkan kita dengan orang yang akan membantu kita, memperlihatkan peluang dihadapan kita, dan mengilhkan ide brilian di kepala kita.
5.  BERTINDAK DENGAN PANTAS. Pernahkah Anda mempunyai idea tetapi didahului oleh orang lain? Karena mereka bertindak pantas dan penuh determinasi dalam mewujudkan idea mereka yang kebetulan sama dengan Anda. Oleh karena itu, saat Anda memiliki idea, peluang begitu terbuka, sumber daya menghampiri Anda, bertindaklah dan terus bertindak dengan kecepatan tinggi. Anda tidak perlu mengetahui rencana ke depan secara detil dan lengkap. Jika Anda tahu apa yang harus Anda lakukan sekarang, maka lakukanlah, itu sudah cukup. Anda akan mendapatkan pentunjuk lagi setahap demi setahap.

Sahabat, orang lain sudah menemukan rahasia niat ini dan melaksanakannya. Banyak buku dan situs yang membahas tentang niat. Kita sudah diberitahu oleh Rasulullah saw sejak 15 abad yang lalu. Namun sayang banyak diantara kita yang melupakan kekuatan niat untuk Berjaya di dunia. Marilah kita manfaatkan kekuatan niat untuk meraih kebaikan di dunia dan di akhirat serta bebas dari api neraka.

2.  Mendoakan Saudara anda
Rahsia itu ialah: mendoakan saudara kita kebaikan yang sama dengan yang kita inginkan tanpa pengetahuan orang tersebut. Jika kita mendoa saudara kita, tanpa pengetahuan kita, insya Allah kita akan mendapatkan apa yang kita doakan.
Dari Abu Darda ra bahwasannya ia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Tiada seorang muslim yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan saudaranya, kecuali malaikat berkata: Dan untuk kamu pula seperti itu”. (HR. Muslim)

3.  Miliki Ilmunya
Dan sesungguhnya keutamaan orang yang berilmu atas orang yang ahli ibadah seperti keutamaan (cahaya) bulan purnama atas seluruh cahaya bintang. (H.R. Ahmad, Tirmidzi, Abu Dawud, dan Ibnu Majjah)
“Barangsiapa menginginkan kejayaan luar biasa di dunia hendaklah diraihnya dengan ilmu dan barang siapa menghendaki berjaya  akhirat hendaklah diraihnya dengan ilmu, barang siapa ingin berjaya dunia akhirat hendaklah diraih dengan ilmu” ~Iman Syafi’i

4.  Berubahlah
Allah yang menentukan, namun perintah Allah juga agar kita mau mengubah diri sendiri. Maka, jika Anda ingin meraih apa yang Anda inginkan atau mengubah kondisi Anda, maka berubahlah.
Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum sampai kaum itu sendiri yang mengubah nasib atau keadaan yang ada pada dirinya ” (QS Ar-Ra’d:11)
3 Langkah Mudah Bagaimana Untuk Berubah Dan Berjaya Berteraskan Kisah Ashabul Kahfi

Langkah 1: Bertindak
Langkah pertama untuk berubah (perubahan ke arah kejayaan) adalah: BERTINDAK, iaitu bertindak memulakan langkah pertama. Langkah seterusnya pasti menyusul.
Kenyataan ini merujuk kepada maksud ayat al-Quran di atas: “sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka”.
Pemuda ashaabul kahfi mengambil keputusan dan bertindak memilih beriman kepada Tuhan mereka walaupun keadaan sekeliling sudah diliputi kekufuran.
Hal ini menjelaskan orang yang berjaya adalah orang yang berani bertindak.
Teringat satu pepatah Cina yang bermaksud:
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah / bermula di bawah tapak kaki seseorang.
Langkah 2: Mendapat Petunjuk Allah
Setelah langkah pertama diambil, langkah kedua menyusul iaitu mendapat petunjuk Allah.
Namun untuk mendapat petunjuk Allah ada syaratnya iaitu melakukan sesuatu mengikut kehendakNya.
Kenyataan ini merujuk kepada maksud ayat al-Quran di atas: “dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk”.
Selepas para pemuda ashabul kahfi mengambil keputusan dan bertindak memilih beriman kepada Allah, Allah tambahkan mereka dengan petunjukNya.
Dalam hal ini, mereka telah beroleh kekuatan untuk mempertahankan keimanan mereka. Allah SWT juga telah mempermudahkan perjalanan mereka menyelamatkan diri daripada pemerintah yang zalim.
Langkah 3: Keazaman Yang Kuat
Melakukan perubahan dan keazaman yang kuat merupakan dua perkara yang saling berkaitan.
Keazaman yang kuat datang daripada hati yang tabah mengharungi laluan menuju kejayaan dan teguh mendepani cabaran yang menimpa.
Kenyataan ini merujuk kepada maksud ayat al-Quran di atas: “Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian)”.
Selepas bangun daripada tidur yang panjang iaitu selama 309 tahun, hati para pemuda ashabul kahfi tetap bulat mengakui keesaan Allah SWT
Azam boleh diertikan sebagai kemahuan ( keinginan, cita-cita dan sebagainya ) yang sangat kuat. Berazam pula mempunyai pengertian mempunyai azam, bertujuan (dengan seungguhnya), bercita-cita kuat untuk melakukan atau mencapai sesuatu. Dalam erti kata lain, azam boleh bertindak sebagai penentu darjah kesungguhan seseorang dalam mencapai matlamat.

Azam juga boleh menjadi pemangkin kepada keberanian seseorang untuk melakukan sesuatu melebihi daripada tahap biasa.Meneneliti dan sedar akan pengertian azam itu, tentu ramai setuju bahawa setiap orang memang perlu malah dituntut mempunyai azam. Namun pembentukan azam tidak semestinya hanya dibuat pada awal tahun semata-mata. Kita jangan terikat dengan masa ketika mahu membuat azam.

Orang yang berjaya tentunya akan sentiasa membina azam, tidak kira masa dan tidak hanya ketika munculnya tahun baru. Azam baru akan sentiasa dibina setiap kali azam lama dapat dicapai. Orang sebegini sentiasa berfikiran positif dan sentiasa mempunyai semangat baru dalam menempuhi kehidupannya.
Azam adalah kuasa pengerak. Ia mencetus usaha, semangat dan kerajinan seseorang untuk menjadikan sebuah impian dijelmakan dalam bentuk yang nyata. Bukan hanya wujud di alam khayalan dan hanya sekadar mimpi sahaja. Ia sesuatu yang kita kehendaki dan kita perlukan. Terlampau inginkan. Hendak sangat.

Kita perlu juga sedar dan ingat, untuk mengecapi bahagia dan jaya itu bukan sesuatu yang mudah. Ia memerlukan semangat dan tekad yang kuat tanpa menganal erti putus asa . Semangat dan tekad yang kuat mengerakkan minda dan anggota untuk terus berusaha untuk merealisasikan impian berbekalkan keazaman yang kuat. Kejayaan terbentang luas di hadapan.Dalam ayat di atas juga, mengajak kita bertawakal. Dua ciri penting iman ialah bertawakal kepada Allah dan mematuhi perintah-Nya. Inilah yang membezakan orang beriman dengan orang yang tidak beriman.

Setiap manusia boleh sahaja merancang atau merencanakan sesuatu. Begini dan begitu, mengikut kemahuan dan azam masing-masing. Banyak masa di habiskan untuk memikirkan jalan-jalan dan keperluan untuk mencapai sesuatu keinginan atau azam. Seboleh-boleh ingin digapai dan dicapai. Tetapi siapakah yang boleh memastikan setiap apa yang dirancang itu akan tercapai?.
Tawakal itu bererti berusaha bersungguh-sungguh dan sebaik yang mungkin kemudian menyerahkan segala keputusan dan urusan kepada Allah, tuhan yang berkuasa terhadap sesuatu termasuk kita yang bergelar manusia. Tiada sesuatu terlepas dari perhatian dan ketentuan-Nya. Seorang yang bergelar mukmin yakin atas kenyataan bahwa "Allah mengatur semua urusan." Ar-Ra'du:2.

5.  Tingkatkan Silaturahim
Barang siapa yang ingin diluaskan rezekinya atau dikenang bekasnya (perjuangan atau jasanya), maka hendaklah ia menghubungkan silaturahmi.” (HR Muslim)
Barang siapa yang senang dipanjangkan umurnya, diluaskan rezekinya, dan dijauhkan dari kematian yang buruk, maka hendaklah bertakwa kepada Allah dan menyambung silaturahmi.” (HR Imam Bazar, Imam Hakim)

6.  Berdoa
Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka jawablah bahwasanya Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang-orang yang memohon kepada-Ku. Maka bermohonlah kepada-Ku dan berimanlah kepada-Ku agar mereka selalu berada dalam kebenaran (Q.S Al-Baqarah :186).
Hadits dari Imam Turmudzi dan Hakim, diriwayatkan dari Abdullah bin Umar, bahwa Nabi SAW Bersabda : “Barangsiapa hatinya terbuka untuk berdoa, maka pintu-pintu rahmat akan dibukakan untuknya. Tidak ada permohonan yang lebih disenangi oleh Allah daripada permohonan orang yang meminta keselamatan. Sesungguhnya doa bermanfa’at bagi sesuatu yang sedang terjadi dan yang belum terjadi. Dan tidak ada yang bisa menolak taqdir kecuali doa, maka berpeganglah wahai hamba Allah pada doa”. (HR Turmudzi dan Hakim)

7.  Tawakal
Dari Umar bin Khoththab radhiyallahu anhu, bahwa Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Jika kalian bertawakal kepada Allah dengan sebenar-sebenarnya tawakkal, niscaya Dia akan memberikan rezeki kepada kalian sebagaimana Dia memberikan rezeki kepada seekor burung yang pergi pada pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali pada sore hari dalam keadaan kenyang.”

(Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi)

8.  Sedekah
Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh anak, pada tiap-tiap anak : seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui. (QS. Al Baqarah: 261)

9.  Syukur
Jika kamu bersyukur pasti akan aku tambah (nikmat-Ku) untukmu dan jika kamu kufur maka sesungguhnya siksa-Ku amat pedih” (QS Ibrahim: 7)

10.  Bertaqwa
Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (QS. Ath Thalaaq:2-3)

Penutup
10 Cara Berjaya atau Sukses dalam Islam ini hanya sebahagian dari cara sukses yang ada di dalam Al Quran dan hadis. Jika diteliti lagi, akan sangat banyak yang menjadikan kita menjadi manusia sukses. Sukses seutuhnya, bukan hanya sukses di dunia, tetapi juga di akhirat.

Kunci Kejayaan di atas ialah, ISTIQAMAH DALAM AMALAN HARIAN, Allah suka pada hambaNya yang melakukan amalan ilmu dan kebajikan secara rutin setiap hari walaupun sedikit.
Saya doa anda semua Berjaya dalam hidup.

 Sila amal dan kongsi dengan rakan anda.

iklan

JAM YANG JARUM BERPUSING IKUT PUSINGAN ALAM IALAH JAM TAWAF


2 comments:

  1. Menarik dan banyak meperingatkan saya kepada perkara yang saya sudah lalai untuk terus diamalkan....terima kasih atas penulisan ini...:-)

    ReplyDelete
  2. Nurdiyana kita sama sama amalkan, moga kita dapat manafaatnya, penulisan di buat kerana juga mencari kejayaan, jadi apakah cara terbaik, saya cuba kongsi 10 cara ini,

    ReplyDelete

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...