May 28, 2011

Sitemap, apa fungsi dan peranannya

Apa itu sitemap dan fungsinya,  Siapa yang memasang sitemap pada web atau blognya, maka google dan yahoo serta search engine lain mudah index url dalam laman web dan blog anda.

Apa itu Sitemap ?

Sitemap adalah peta sebuah laman web atau blog yang berisi maklumat mengenai url-url yang ada di laman web atau blog tersebut. Sitemap ini selain mengandungi url-url juga berisi metadata, metadata disini berupa informasi mengenai kapan terakhir kali situs atau blog tersebut di update, seberapa sering update dilakukan, kapan waktu situs atau blog tersebut di update.

Fungsi Sitemap

Fungsi sitemap ini untuk meningkatkan maklumat url-url sebuah web yang boleh di crawl (jelajahi) oleh robot-robot search engine. Kerana di dalam sitemap hanya terdiri dari url-url saja, robot-robot search engine pun akan mudah mengindex seluruh url-url(artikel, kategori, arsip, dll) yang ada di situs atau blog anda. Namun apabila anda tidak menggunakan sitemap, maka robot-robot search engine akan menjelajahi situs atau blog anda per halaman, boleh anda bayangkan bila anda sudah mempunya berpuluh-puluh artikel bahkan ratusan artikel, situs atau blog anda akan sangat sulit di jelajahi dan sulit untuk terindex.

Di bawah ini saya tuliskan langkah-langkah untuk menaruh sitemap pada Google Webmaster:

  •  Anda kesini http://www.google.com/webmasters/
  •  Kemudian klik Webmaster tools (including sitemap)
  •  Kemudian anda login, isi email dan password.
  •  Masukin alamat url anda di ‘add site’ klik ok.
  •  Kemudian anda klik url anda, dan klik ’sitemap
  • Lalu anda klik ‘add sitemap’ (bagian kiri atas)”Choose type” dan masukan alamat url anda seperti ini www.namabloganda.blogspot/atom.xml (tambahkan ‘atom.xml’)
  • Kemudian klik ok.


Anda harus usaha meningkat traffik ke blog anda. Sila baca related post berikut

1 comment:

  1. thanks buat infonya gan,, sangat bermanfaat sekali.

    http://goo.gl/XvIDvV

    ReplyDelete

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...