Oct 26, 2013

Tujuan GST 1 April 2015

kebaikan  GST, kenapa GST, Why GST, Manafaat GST, keburukan GST,tujuan GST,bagaimana gst berfungsi,
Tujuan GST 1 April 2015, GST dicadangkan bagi menggantikan cukai penggunaan semasa iaitu cukai jualan dan cukai perkhidmatan (SST ). Pengenalan GST merupakan sebahagian daripada pembaharuan cukai Kerajaan diprogramkan untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem percukaian yang sedia ada.GST terbukti menjadi satu sistem cukai yang lebih baik kerana ia lebih berkesan, cekap , telus dan mesra perniagaan dan boleh merangsang pertumbuhan ekonomi serta meningkatkan daya saing dalam pasaran global.GST mampu menjana sumber yang lebih stabil pendapatan kepada negara kerana ia adalah kurang terdedah kepada turun naik ekonomi.Ia adalah penting untuk menggantikan SST yang sedia ada untuk menghapuskan kelemahan yang wujud seperti melata dan pengkompaunan kesan, memindahkan harga dan nilai pindah, tiada pelepasan lengkap barangan dieksport, menggalakkan integrasi menegak , pentadbiran kerenah birokrasi , isu-isu klasifikasi dan lain-lainPelbagai manfaat yang GST boleh menawarkan kepada pengguna dan perniagaan di Malaysia ialah:

    
Standard Hidup Lebih Baik
    
Hasil daripada GST boleh digunakan untuk tujuan pembangunan infrastruktur sosial seperti kemudahan kesihatan dan institusi , infrastruktur pendidikan dan kemudahan awam untuk meningkatkan lagi taraf hidup.

    
Kos yang lebih rendah daripada Doing Business
    
Di bawah sistem semasa, beberapa perniagaan membayar cukai dan pelbagai peringkat yang lebih tinggi daripada cukai atas cukai (cukai melata ). Dengan GST , perniagaan boleh mendapat manfaat daripada pemulihan cukai input, sekali gus mengurangkan kos menjalankan perniagaan.

    
Membina Negara
    
GST adalah satu kaedah yang lebih baik dan lebih cekap kutipan hasil untuk kerajaan. Lebih banyak dana boleh disalurkan kepada projek-projek pembangunan negara untuk kemajuan ke arah mencapai negara berpendapatan tinggi.

    
Keadilan dan Kesaksamaan
    
Dengan GST, cukai dikenakan secara adil di kalangan semua perniagaan yang terlibat, sama ada mereka berada dalam sektor perkilangan, pemborongan , peruncitan atau perkhidmatan.

    
Sistem Penyampaian dipertingkatkan
    
GST akan ditadbir dalam persekitaran berkomputer sepenuhnya , oleh itu mempercepatkan penghantaran, terutamanya bagi tuntutan bayaran balik. Ini menjadikan ia lebih cepat , lebih cekap dan boleh dipercayai.

    
Meningkatkan Daya Saing Global
    
Harga eksport Malaysia akan menjadi lebih berdaya saing di peringkat global kerana tidak ada GST dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan yang dieksport, manakala GST yang dikenakan ke atas input yang boleh diperolehi semula di sepanjang rantaian bekalan itu. Ini akan mengukuhkan industri eksport kita, membantu kemajuan negara ini lebih jauh.

    
Pematuhan dipertingkatkan
    
SST sekarang mempunyai banyak kelemahan yang wujud membuat pentadbiran sukar. Sistem GST mempunyai mekanisme di-dibina untuk membuat pentadbiran cukai sendiri kepolisan dan dengan itu akan meningkatkan pematuhan.

    
Mengurangkan Pita Merah
    
Di bawah SST sekarang , perniagaan perlu memohon kelulusan untuk mendapatkan bahan-bahan yang bebas cukai dan juga untuk pengecualian khas bagi barangan modal. Di bawah GST , sistem ini dimansuhkan kerana perniagaan boleh mengimbangi GST pada input dalam pulangan mereka.

    
Harga adil kepada Pengguna
    
GST menghapuskan cukai dua kali di bawah SST. Pengguna akan membayar harga yang lebih adil bagi kebanyakan barangan dan perkhidmatan berbanding dengan SST.

    
Ketelusan yang lebih besar
    
Berbeza dengan cukai jualan sekarang ini , pengguna akan mendapat manfaat di bawah GST kerana mereka akan tahu sama ada barang-barang yang mereka makan adalah tertakluk kepada cukai dan jumlah yang mereka bayar.


Terjemahan dari http://gst.customs.gov.my/en/gst/Pages/gst_wy.aspx 

APA KOMEN ANDA

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...