Oct 26, 2013

ANDA TAK FAHAM APA ITU GST

ANDA TAK FAHAM APA ITU GST
ANDA TAK FAHAM APA ITU GST.  GST akan dikenakan dan dikenakan ke atas bekalan yang dikenakan cukai barangan dan perkhidmatan yang dibuat dalam perjalanan atau penerusan perniagaan di Malaysia oleh orang kena cukai. GST juga dikenakan ke atas pengimportan barangan dan perkhidmatan.
A pembekalan bercukai adalah bekalan yang standard tertinggi atau sifar undian. Dikecualikan dan daripada bekalan skop tidak bekalan cukai. GST yang akan dikenakan dan dikenakan ke atas nilai bekalan.
GST hanya boleh dikenakan dan didakwa jika perniagaan itu didaftarkan di bawah GST. Sebuah perniagaan tidak bertanggungjawab untuk didaftarkan jika perolehan tahunan bekalan cukai tidak mencapai threshold yang ditetapkan. Oleh itu , perniagaan itu tidak boleh mengenakan dan memungut GST ke atas bekalan barangan dan perkhidmatan yang dibuat kepada pelanggan mereka. Walau bagaimanapun , perniagaan boleh memohon untuk didaftarkan secara sukarela.
Hampir semua negara memungut cukai pendapatan, yang merupakan peratusan daripada apa yang anda dapat sebagai seorang individu. Satu lagi cara kerajaan mendapat pendapatan adalah dengan mengutip cukai daripada operasi perniagaan, seperti cukai jualan dan duti ke atas barangan yang dibeli atau dijual.
Kita perlu membayar cukai supaya kerajaan boleh beroperasi. GST adalah salah satu cara untuk mengumpul cukai-cukai yang bekerja lebih baik daripada yang lain.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...