Dec 17, 2011

Pantau Projek MyAgrosis agar berjaya


Pantau Projek MyAgrosis agar berjaya

Kerajaan di gesa Pantau Projek MyAgrosis agar berjaya. 30 juta diperuntukan bagi menjayakan projek MyAgrosis dan bagi membantu kelab itu dalam usaha meningkatkan daya pengeluaran hasil pertanian negara. Banyak tanah kampus yang terbiar, maka kerajaan ambil keputusan supaya memajukan tanah dikampus sebagai pusat pengeluaran makanan negara.

Kelab MyAgrosis diwujudkan di semua institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk menggalakkan graduan menceburi sektor pertanian moden, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar.
Pantau Projek MyAgrosis agar berjaya
Melalui MyAgrosis, pelajar diberikan latihan dan pendedahan menyeluruh mengenai penanaman, penternakan dan pemprosesan makanan menggunakan teknologi moden dan terkini serta kaedah pemasaran.
"Pendedahan ini penting bagi siswazah untuk memilih dan mengusahakan sektor pertanian sebagai kerjaya yang menguntungkan selepas mereka menamatkan pengajian nanti," katanya.

Apa yang ingin di sarankan agar kementerian pertanian dan kementerian pengajian tinggi memantau program ini supaya menampak kejayaan. Jangan buat hangat hangat tahi ayam, lepas 2 atau 3 tahun, senyap dan dan berdaya maju. Semua pihak akan rugi, jika projek ini gagal. Sebab itu pemilihan projek dan jenis projek kena juga dilihat dengan baik, agar hasilnya baik dan mendatangkan untuk.

Kita mahu usahawan siswazah tani membuktikan pengeluaran hasil yang bermutu dan dapat di jual di kedai 1Malaysia dan pasaraya MYDIN. Kalau keluar cili, kita mahu cili yang yang bermutu dan harga yang bersesuaian. Kalau Tomato, kita mau tomato segar. Begitu juga dengan tanaman atau projek pertanian lain.


Gambar oleh : http://citeanoizul-stories.blogspot.com/2011/10/livemajlis-pelancaran-kelab-myagrosis.html

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...