Sep 26, 2011

Diet Dalam Islam

Diet ini Islam atau Diet menurut Islam adalah Diet Seimbang, Al-Quran tidak terhad dalam semata-mata menyebut makanan yang dibenarkan dan tidak dibenarkan, tetapi pergi ke setakat memberi tips berguna mengenai diet yang seimbang, diet yang mengandungi kebanyakan jika tidak semua bahan-bahan berguna yang diperlukan untuk pertumbuhan, menguatkan dan membaik pulih badan manusia. Bahan-bahan ini termasuk haiwan protein, lemak, kalsium, besi, garam, dll kebanyakan makanan yang seimbang terdiri daripada daging, ikan, susu segar keju, dan buah-buahan. 

 Kedua-dua rujukan secara langsung dan tidak langsung telah dibuat mengenai afore disebut.
Rujukan mengenai kepentingan protein daging dalam diet manusia diberikan dalam ayat berikut:
 

"Dan binatang-binatang ternak, Dia menciptakan mereka untuk anda, di dalamnya terdapat kehangatan (pakaian) dan beberapa faedah, dan daripadanya juga kamu makan."(16:5)
 

Dalam ayat ini, rujukan khas telah diberikan kepada kepentingan makan walaupun berkata, "... beberapa faedah yang ...". Rujukan mengenai jenis daging yang lain juga telah diberikan seperti daging burung dari jenis di dalam ayat berikut:
 

"Dan daging burung dari jenis yang mereka ingini."(56:21)
 

Ikan telah sentiasa dianggap sebagai makanan protein yang sangat tinggi dan sangat penting untuk kegunaan manusia. Firman Allah::
 

"Dan dari mereka kedua-dua (segar dan air masin) kamu makan daging yang lembut segar (ikan)."(35:12)
Kegunaan susu segar ditekankan dalam kata-kata ini:
 

"Dan sesungguhnya pada binatang ternak itu terdapat satu pengajaran untuk anda. Kami beri minum kepada kamu apa yang ada dalam perut mereka, dari antara perkumuhan dan darah, susu yang bersih, sedap-orang yang meminumnya. "(16:66)
 

Manfaat buah-buahan sebagai khasiat yang baik boleh difahami dari ayat ini:
"Dan dari buah pohon-pohon tamar dan anggur, yang anda inginkan minuman keras dan rezeki yang baik."(16:67)
 

Begitu juga terdapat ayat-ayat yang merangkumi pelbagai buah-buahan, salad, dan sayur-sayuran yang juga memainkan peranan yang penting dalam diet yang berkhasiat, seimbang:
 

"Dialah yang menurunkan hujan dari langit, dan dengannya Kami keluarkan tumbuh-tumbuhan pelbagai jenis, dan daripada Kami membawa keluar bijirin tebal berkelompok. Dan daripada kurma dan hujan lebat datang kelompok tarikh yang tergantung rendah dan berhampiran, dan kebun-kebun anggur, zaitun dan setiap buah delima yang serupa (bentuk) lagi yang berbeza (dalam pelbagai dan rasa). Lihatlah buah-buahan mereka apabila kemudian mula ditanggung, dan kematangan itu. "(6:99)
 

Islam, sebagai agama yang lengkap, juga mengajar dan menasihati orang yang beriman kepada apa kaedah terbaik makan. Orang-orang yang beriman adalah dinasihatkan untuk bersikap sederhana dalam setiap aspek kehidupan. 

 Rujukan langsung telah dibuat dalam kesederhanaan Al-Quran Noble mengenai makan dan minum.
"Dan makan dan minum, tetapi tidak membazir dalam berlebih-lebihan, sudah tentu Dia (Allah) tidak suka kepada orang-orang yang sisa dalam berlebih-lebihan."(07:31)


bagaimana nak kurus

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...