Sep 21, 2013

Tips Bantu Anak Fokus Belajar

Tips Bantu Anak Fokus Belajar 1

Kawan FB saya mintak tips macamana nak tolong anak fokus bila belajar. I'm no expert in this. Tapi like you all semua, sebagai ibu kita all the time trying to help our kids learn kan. So sesama kita share ideas.

Cadangn saya 2,3 hari ini kita observe gaya anak kita belajar. Bila kita dah tau gaya dia, insyaAllah senang kita tolong dia belajar.

Terdapat 3 style belajar. Kita samada belajar melalui mata, telinga atau pergerakan. Banyak juga kita, termasuk anak-anak kita yang cenderung kombinasi 2 style. Sebagai ibubapa atau guru kita observe yang mana style yang lebih ketara.Anak kita boleh dikategori sebagai pelajar auditori(Geng Telinga), pelajar visual(Geng Mata) atau pelajar kinestetik(Geng Kaki Tangan).

Note: Nama geng ni saya yang berikan. Kita kan bukan semua pakar education, berbelit lidah sebut auditori, tambah2 ambo oghe klate!

So apa yg nak kita observe?
Tengok adakah anak kita lebih suka belajar dengan telinga. Cepat ingat bunyi huruf bila nyanyi lagu Abu Ada Ayam. Cepat ingat sifir through songs. Suka sangat dengar lectures/talks. Bulat mata dengar ceramah! Mudah aje dia ingat facts selepas tu. Lebih2 lg kalau ada discussion lepas ceramah. Atau pun dia boleh belajar dalam suasana bising, tv on, muzik on. Kalau anak kita macam ni dia termasuk Geng telinga.

Tips untuk bantu Geng Telinga:

1. Beri peluang dia dengar apa yang dia telah atau akan pelajari- melalui video dan CD
2. Perbanyakkan group discussion; kalau dia masih kecil, kitalah kena banyak bercakap bagitau dia itu ini atau pun read aloud to them.
3. Galakkan dia buat oral presentation apa yang dia belajar melalui show & tell, main peranan jadi cikgu, radio DJ atau penceramah jemputan. Kita juga boleh galakkan anak kita masukkan unsur rentak, ritma & melodi bila hafal fakta pelajaran.
4. Bila belajar membaca menggunakan kaedah fonik, pelajar Geng Telinga lebih mudah belajar bila mereka sebut bunyi dengan kuat berulang kali, terutama untuk aktiviti gabung bunyi & mengeja.
Untuk subjek lain mereka dapat menghafal fakta dengan baik if they close their eyes and say aloud repeatedly.

OLEH PENULIS BUKU ==>>


 BACALAH ANAKKU, TIP MEMBACA ANAK ANAK
 BACALAH ANAKKU Sangat sesuai digunakan usia 3 tahun lagi..dah terbukti ibubapa yg guna betul2 set membaca ni pada anak usia 3 tahun, anak dlaam tempoh 3 bulan je dah dapat skill membaca yg sebenar...lepas habis 8 buku ni, anak-anak boleh baca apa sahaja buku..yg penting ibubapa kena tengok dulu VCD panduan mengajar dan juga buku panduan mengajar yg ada dalam set buku ini....

Selepas beli set buku ni, luangkan masa 10minit ke setengah jam setiap hari/2 hari sekali untuk bersama-sama anak..baru lah set membaca ini sangat berguna dan sanagt berkesan...saya guna buku 1 dalam set membaca ni betul2 ikut teknik yg betul...amazing, anak saya dah boleh baca perkataan menggunakan teknik fonetik ni..bukan HAFAL perkataan..kalo teknik flashcard anak2

MEMORIZE whole word...tapi teknik fonetik, anak2 belajar gabung2 bunyi sahaja..dan dalam bacalah anakku hanya ada 28 bunyi sahaja dan mereka akan belajar gabung2 28bunyi ni sahaja...berbanding kaedah2 lain seperi kaedah mengeja zaman2 kita dulu, ada beratus-ratus pola dan sukukata yg anak2 kena hafal dan gabungkan..dan ini menyusahkan anak2 dan melambatkan anak2..jangan anak kita termasuk golongan 100 000 murid tahun2-tahun 6 yg tidak boleh membaca (Petikan Berita Utusan Malaysia 12 Oktober 2005)

HARGA SET BUKU BACALAH ANAKKU
RM37.00


Set Bacalah Anakku
Penulis: Nik Eliani Nik Nawi & Othman Ahamad
Harga : RM37

Kandungan Pakej:
8 Buah Buku, 1 Buku panduan, 1 VCD dan
12 Keping Kad Imbas

Penerbit:
One Stop Computer and Language Consultancy
Tahun: November 1996

MAKLUMAT TEMPAHAN

https://www.facebook.com/rahsiaanakcemerlang

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...