Oct 6, 2011

Surat Untuk YAB MB Perlis Mengenai Banjir Perlis


Surat Terbuka kepada Kerajaan Negeri Perlis
DENGAN HANYA 2 HARI HUJAN LEBAT PERLIS BOLEH BANJIR DAN APAKAH LANGKAH SEGERA?

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan pada semua pembaca dan khusus kepada kerajaan Negeri Perlis.

Perlis seb...agai sebuah negeri yang tidak terkecuali menerima bencana banjir baru- baru ini dan dianggap sebagai yang terburuk dan mengejutkan kerana sebahagian besar rakyaat negeri Perlis amat tidak menyangka akan sebegini tahap banjir yang menimpa sebahagaian besar negeri Perlis.

Saya sebagai salah seorang mangsa, yang mengalami kerugian besar akibat dari bencana tersebut. Saya cuba untuk menulis artikel ini bagi tujuan untuk sama- sama kita berfikir dan mencari jalan penyelesaian yang saya anggap sekiranya tidak di tanangi dengan begitu serius dan sekiranya penyelesaian segera ini tidak buat, maka tidak mustahil bencana banjir yang jauh lebih besar akan menimpa dan kita tidak mahu meletakan Perlis sebagai negeri yang tidak selamat didiami dan seterusnya akan merencatkan pertumbuhan ekonomi yang sedang dirancang dari waktu ke waktu.

Sejarah negeri Perlis sejak wujudnya Empangan Timah Tasoh telah mencatatkan sebanyak 3 kali banjir besar. Kali pertama pada awal tahun 90 an, di ikuti pada tahun 2005 dan seterusnya baru baru ini yakni 2010. Keadaan banjir yang berlaku menunjukan peningkatan tahap buruk dan bukannya ada penurunan tahap.

Mungkin akhbar tempatan lebih sibuk mengulas isu politik semasa dan Sukan Asia, namun rakyaat Perlis dan negeri lain yang terlibat dengan banjir lebih suka mengulas mengenai nasib malang yang menimpa mereka.
Saya tidak pasti apakah ini hanya andaian maupun teori cakap-cakap kedai kopi ataupun fakta kebenaran, tetapi inilah antara yang disebut sebagai punca banjir;

a) Kejadian pada awal tahun 90an adalah kesilapan mengawal air sehingga terpaksa dilepaskan kerana usia empanagan tersebut masih muda dan tidak mampu menampung jumlah air yang banyak.
b) Sungai yang sedia ada pada kali pertama banjir masih belum di urus dengan begitu baik sehingga berlaku sumbatan dan sebagainya seterusnya menyebabkan limpahan sunga
c) Selepas pihak yang bertanggung jawab menyelesaikan masalaah pengurusan sungai, kemungkinan tidak akan berlaki lagi banjir selepas ini dan kalau ada pun tahapnya tidak akan serius.
d) Banjir kali kedua 2005 juga berlaku kerana faktor empangan masih muda dan tidak mampu menampung air yang banyak.
e) Banjir kali kedua berlaku kerana negara Thailand juga mengalami banjir dan pihak mereka juga terpaksa membuka empanagan sehingga berlaku limpahan besar ke negara kita.
f) Hujan lebat selama 2 hari menyebabkan empangan yang sedia ada tidak mampu menampung air, maka terpaksa di lepaskan dari mengelak risiko empangan pecah.
g) Banjir kali ketiga 2010 adalah disebabkan hujan lebat selama 2 hari dan empanagan gagal untuk menampung jumlah air yang di anggap " overflow" sehingga terpaksa di lepaskan.
h) Di kabarkan juga negara jiran juga terpaksa melepaskan air dari empangan mereka dan ini menyebabkan juga limpahan besar hingga ke negara kita.
i) Pembangunan yang tidak mengambil perhatian akan saliran seperti taman perumahan, bandar baru, landasan keretapi dsbnya adalah antara faktor pengaliran air yang tidak sempurna.
k) Kalangan ahli agama juga tidak kurang memberikan pandangan samaada di majlis resmi atau sebaliknya musibah banjir ini adalah kerana manusia semakin jauh meninggalkan agama. Ini hanya sedikit ujian dan pengajaran dari kekuasaan Allah swt supaya manusia kembali kepada agama dan menjauhi segala larangan.

Rata-rata itu antara cakap-cakap samada berfakta atau sebaliknya, kita perlu ambil hal ini sebagai sesuatu yang tidak boleh di pandang ringan.

Kita perlu melihat hal ini secara serius kerana kali ini rakyaat menanggung kerugian yang begitu dasyat. Sebahagian besar perabout,perkakas eletrik, rumah maupun kenderaan mengalami kerosakan dan ada yang terpaksa di buang. Kita lihat sahaja longgokan bahan perabut dan pelbagai perkakas rumah di merata tempat.

Beberapa persoalan yang timbul dikalangan mangsa banjir khususnya dan seluruh rakyaat Perlis umumnya. Apakah banjir sebegini besar akan berulang lagi? Sudah pasti ia akan berulang. Sanggupkah kita menghadapi bencana yang di masa akan datang? Selamatkah negeri Perlis untuk didiami? Berbaloikah dengan sumbangan dan bantuan dari kerajaan negeri, pusat maupun NGO? Siapa yang harus menanggung semua ini. Ini sudah kali ketiga rakyaat Perlis menerima banjir besar yang mana sebelum ini di anggap selamat dari bencana banjir.

Saya bukan bertujuan menuding salah siapa dan tidak ada gunanya kita menyalahkan sesiapa dalam hal ini. Sebagai orang Islam kita akur dengan apa apa musibah yang berlaku, namun manusia di berikan anugerah akal bagaimana untuk mengelakan segala musibah dan mala petaka. Benar Allah swt menurunkan rahmat dan juga bala di atas sifat maha pengasih dan penyangang, tetapi kita tidak boleh nafikan bahawa tangan tangan manusia sebenarnya yang melakukan kehancuran di muka bumi ini.

Saya dan rakyaat Perlis pasti tidak menyalahkan pembinaan empangan Timah Tasoh yang bertujuan baik untuk pertanian dan sumber minum air bersih. Namun kita harus berfikir jauh ke hadapan sekiranya ingin melihat negeri Perlis tidak di lebel sebagai negeri yang tidak selamat untuk di diami dan seterusnya menghalang pertumbuhan pelbagai bentuk ekonomi yang sedang rancak berjalan seperti pendidikan, laluan keluar masuk sempadan, industri, pertanian, pembukaan bandar baru, IMTGT dsbnya.

Sudah sampai masanya empangan Timah Tasoh perlu dan wajib ada laluan keluar khusus untuk menampung limpahan air jumlah isipadu air pada skala yang besar. Ini kerana sungai dan laluan tali air yang sedia ada tidak mampu menmpung kapasiti limpahan air dari empangan Timah Tasoh. Sesungguhnya semua pihak kena akur bahawa sekiranya laluan khusus tidak di laksanakan, maka negeri Perlis mampu bertahan hujan lebat selama 2 hari sahaja dan selepas itu seluruh rakyaat Perlis akan menjadi panik dan bertempiaran menyelamatkan harta benda. Saya sendiri kerugian melebihi RM 50 ribu dan apakah kerajaan negeri maupun pusat sanggup menanggungnya. Kalau sanggup sila hubungi saya di email yang tertera di bawah.

Mungkin ada yang mengganggap, projek lalulan khusus samada berbentuk sungai baru lurus dan lebar tertentu terus menuju ke laut atau terowong khusus merupakan sesuatu yang mustahil, namun sebagai manusia yang berakal ia sudah pasti suatu yang boleh di jadikan kenyataan. Kalau sebelum ini ada cetusan yang jauh lebih mustahil seperti pembinaan jambatan Perlis Langkawi boleh di bahaskan, kenapa hal seperti ini yang bertujuan untuk masa hadapan Perlis di anggap remeh. Saya yakin dengan laluan khusus ini, maka kita dapat mengawal pergerakan air yang sekarang ini menghala tidak tentu arah.

Seharusnya semua pihak kena menyahut seruan Rakyaat di dahulukan Pencapaian di utamakan. Kalau sebelum ini, mungkin tiada dalam peruntukan, namun tidak mustahil Perlis wajib memohon peruntukan khas untuk tujuan tersebut bagi memastikan Perlis tidak di anggap sebagai distinasi kediaman yang tidak selamat kerana bila-bila masa boleh di landa banjir dengan hanya 2 hari hujan lebat.

Saya mohon artikel saya ini di siarkan tanpa di edit. Saya mohon respon baik di seluruh pihak yang bertanggung jawab dan jangan pandang hal ini sebagai masaalah ringan. Saya mohon supaya di bincangkan dengan penuh telus dan rasa tanggung jawab serta keinsafan dan bukan seperti isu yang sengaja di timbulkan di negeri Kedah baru- baru ini.

LIHAT KUMPULAN FACEBOOK YANG MENUNTUT KERAJAAN PERLIS BUAT SESUATU BAGI ATASI MASALAH BANJIR PERLIS

Sekian.. Menyokong RAKYAAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DI UTAMAKAN.
Dari: Mohammad Faisol b. Abd Rahman
Taman Bukit Kayangan, Kangar Perlis.
Email cwahidagm@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...