Jun 30, 2013

Khasiat Pokok Maca Dari Banjaran Andes Peru

Khasiat  Pokok Maca Dari Banjaran Andes Peru
Khasiat  Pokok Maca Dari Banjaran Andes Peru, Ramai kini ingin tahu apa kelebihan maca, nak tahu apakah maca, khasiat maca pada perubatan kini, Kini pokok yang berasal dari Amerika  selatan ini sangat popular, Di Malaysia syarikat bumipuutera Surebest Sdn Bhd telah memproses maca bersama Tribulus untuk hasilkan Pro Right.  Kini Pro Right lebih power dari produk lain kerana 2 bahan penting terdapat dalamnya.

Apakah Maca

Maca (Lepidium Meyeni) dari Peru, Amerika Selatan adalah herba yang paling HEBAT yang pernah ditemui .Ia dipanggil juara segala tumbuhan disebabkan tahan lasak tumbuh di pergunungan  setinggi 13 000 kaki di Banjaran Andes, tahan kering dan  angin serta frost.

Maca (Lepidium Meyeni) dari Peru, Amerika Selatan adalah herba yang paling HEBAT yang pernah ditemui .Ia dipanggil juara segala tumbuhan disebabkan tahan lasak tumbuh di pergunungan  setinggi 13 000 kaki di Banjaran Andes, tahan kering dan  angin serta frost.

Maca (Lepidium Meyeni) dari Peru, Amerika Selatan adalah herba yang paling HEBAT yang pernah ditemui .Ia dipanggil juara segala tumbuhan disebabkan tahan lasak tumbuh di pergunungan  setinggi 13 000 kaki di Banjaran Andes, tahan kering dan  angin serta frost.

Maca juga digelar 'superfood'. Maca ialah makanan yang berkhasiat tinggi yang mengandungi lebih daripada 55(lima puluh lima)  phyto-chemical  semulajadi yang amat berguna untuk kesihatan.

Sejarah Maca

Maca telah ditemui sejak 10 000 tahun dahulu atau lebih lama lagi.   Kerana kehebatan dan keistimewaannya Maca diberi hanya kepada kerabat diraja Inca sahaja pada suatu masa dahulu.
Pejuang tentera Inca juga mengambil maca untuk menambah tenaga dan stamina dan gagah sewaktu berperang.

Peladang memberi ternakan maca untuk menambah produktiviti hasil ternakan.Haiwan ternakan bertambah sihat,subur,mengawan lebih kerap dan dagingnya pejal.

Kenyataan tentang keistimewaan Maca

Maca BUKAN DADAH atau HORMON dan TIADA KESAN SAMPINGAN.
Maca telah diuji dan terbukti oleh 89 negara akan keselamatan dan kesan keberkesannya ke atas kesihatan.

Laporan ujian daripada FDA menyatakan Maca tiada sebarang kesan sampingan dan selamat digunakan untuk jangka panjang.

Disyorkan sebagai makanan kesihatan yang selamat sepenuhnya tanpa kesan sampingan oleh United National Food and Agriculture Organization.

Dibekalkan sebagai makanan sumber tenaga utama untuk angkasawan oleh NASA.
Presiden Peru,Alberto Fujimori mengesyorkan dan mengisytiharkan Maca sebagai khazanah negara.

Kerajaan Peru membekalkan Maca kepada pasukan Bolasepak Peru pada 2003 yang kemudiannya menjadi juara dalam pertandingan bolasepak di Selatan Amerika.

Penduduk Peru mengambil Maca sebagai sumber tenaga fizikal dan seksual sejak 2000 tahun dahulu.
Ahli sukan serata dunia termasuk ahli angkat berat sering menggunakan maca untuk menambahkan stamina dan kekuatan badan untuk menggantikan anabolic steroid.

Maca bertindak sebagai peransang kelenjar pituitari untuk meransang hormon bersesuaian mengikut sukatan dan dos untuk jantina laki-laki dan perempuan.

Doktor di Amerika Selatan telah menggunakan maca untuk mengubati pelbagai macam masalah dan penyakit seperti mati pucuk lelaki, sindrom prahaid, haid tidak menentu, sindrom menopaus (rasa panas, kekeringan faraj, berpeluh malam,kemurungan), osteoporosis(reput tulang), kemandulan, anemia, batuk kering TB, kanser perut dan masalah ingatan .  Ini juga telah digunakan sebagai tonik pada kanak-kanak dan untuk membantu remaja yang mengalami masalah jerawat. Ia menjadi popular dikalangan ahli bina badan untuk menambah tenaga dan  membesarkan otot, dan juga meningkatkan ketajaman  mental ,meningkatkan pembinaan ketahanan mental dan ketahanan fizikal. Ringkasnya, itu membuat anda merasa sihat.

kandungan Maca

Alkaloid - Boleh mengaktifkan hormon-hormon  kalcitonin yang mengawal metabolisme kalsium (Ca) dan fosforus (P) dalam darah.
Asid amino L-arginin merangsang nafsu seks pada kedua-dua jantina dan membantu tindakbalas tisu erektil pada lelaki.

Glucosinolates -menambah   kesuburan. Ia adalah sebatian kimia daripada sejenis   allelochemical atau bahan signal.(feromon adalah allelochemical).

Adaptogen yang bermaksud tumbuhan yang memberi pelbagai manafaat yang tidak spesifik kepada organisma TANPA menghasilkan kesan sampingan.

Iodin untuk thyroid

Protein- seperti polipeptida, membentuk 11% daripada maca akar  kering dan 14% daripada seluruh penyambungan maca.

Kalsium

Magnesium dan kalium dalam jumlah yang ketara. Zat besi, silika, dan kesan-kesan iodin, zink mangan, tembaga, dan natrium.

Kanji, hexosane polisakarida dalam maca, mengandungi mineral tiga kali ganda daripada  kalsium, fosforus, dan besi.

Vitamin-vitamin -thiamin, riboflavin dan asid askorbik,vitamin C.

Karbohidrat-karbohidrat yang terdiri daripada maca selulosa dan lignin- polyholosides.

Asid amino protein -aspartic acid, glutamic acid, serine, histidine, glycine, threonine, cystine, alanine, arginine, tyrosine, phenylalanine, valine, methionine, lysine, tryptophan, proline, hoproline, and sarcosine.


    Hari ini, pecahan-pecahan alkaloid baru dikenal pasti dalam Maca menyebabkan ujian-ujian saintifik dilakukan oleh universiti-universiti seluruh dunia.

Kegunaan Maca
    Menambah tenaga, kecergasan, dan stamina dan bina badan.
    Meningkatkan kesuburan laki-laki dan wanita.
    Merawat mati pucuk (lemah tenaga batin).
    Meningkatkan bilangan sperma lelaki.
    Meningkatkan keghairahan nafsu seks.
    Membetulkan ketidakseimbangan hormon seperti sindrom prahaid, haid tidak menentu, sindrom menopaus (rasa panas, kekeringan faraj,berpeluh malam,kemurungan).
    Melegakan stress dan kemurungan
    Mengimbangi mood dan emosi
    Rawatan alternatif kepada HRT
    Menguatkan antibodi .
    Meningkatkan ketajaman dan ketahanan mental.
    Meningkatkan ketahanan fizikal
    Osteoporosis(reput tulang).
    Masalah ingatan
    Masalah urat saraf
    Mencepatkan pemulihan luka
    Anti-kanser
    Anemia.
    Batuk kering TB.
    Kanser perut.
    Masalah kulit seperti jerawat dan lain-lain
    Membuat anda merasa sihat secara keseluruhan.


Siapa yang perlukan maca?

    Lelaki dan wanita dewasa
    Ahli sukan
    Andropos, pre dan pasca menopos
    Wargatua
    Masaalah kemandulan lelaki dan wanita
    Masaalah lemah tenaga batin
    Kehidupan yang stress
    Pemulihan luka dan badan selepas kecedaraan atau pembedahan
    Dan lain -lain

Kajian Perubatan


Adaptogen

       1930an-saintis Rusia yang mengkaji tumbuhan herba mengistilahkan Adaptogen yang bermaksud tumbuhan yang memberi pelbagai manafaat        yang tidak spesifik kepada organisma TANPA menghasilkan kesan sampingan.Maca telah dipersetujui oleh ramai saintis terkemuka sebagai                Adaptogen yang tulin. Adaptogen ialah bahan yang membolehkan badan  meningkatkan tahap rintangan  dan adaptasi (menyesuaikan diri)                 terhadap anasir luaran. Ia bertindakmengikut ritma badan untuk memulihkan sistem pertahanan badan yang lemah,menyampaikan  zat galian        yang kurang pada bahagian badan yang memerlukan serta menambah tenaga dan daya tahan badan.

Kesan-kesan Maca pada Kelenjar-kelenjar Endokrin

LDr.Gloria Chacon de Popivici,seorang pakar biologi yang dilatih di University of San Marcos, di Lima, Peru pada 1962 telah melakukan kajian saintifik yang paling penting ke atas tumbuhan maca.Ia mengasingkan empat jenis alkaloid daripada akar maca dan mengkaji tikus jantan dan betina yang diberikan serbuk akar maca atau alkaloid yang di asingkan daripada akar. Melalui perbandingan  dengan kumpulan kawalan , adalah didapati  kumpulan yang menerima samada melalui serbuk akar atau alkaloid menunjukkan peningkatan pematangan folikel telur pada tikus betina, dan pada tikus jantan berlaku peningkatan pengeluaran sperma dan kadar pergerakan sperma yang  signifikan berbanding dengan kumpulan kawalan.  Dr Chacon menetapkan bahawa alkaloid dalam akar Maca dan bukan  hormon tumbuhan yang menghasilkan kesan kesuburan pada ovari dan testikel tikus. "Kesan ini boleh disukat dalam masa 72 jam selepas pemberian dos pada haiwan.

Melalui eksperimen itu,beliau  membuat kesimpulan bahawa alkaloid bertindak ke atas kelenjar hipotalamus pituitari, yang menjelaskan kesan ke atas tikus jantan dan betina adalah sesuai untuk jantina masing-masing.Ini juga menjelaskan kenapa kesannya kepada manusia yang tidak terhad untuk ovari dan testikel, malahan juga ke atas adrenals, dengan menghasilkan tenaga dan kecergasan yang tinggi, begitu juga kesan ke atas pankreas dan tiroid.
Implikasi daripada penemuan yang sangat penting oleh Dr Chacon tentang kesan rangsangan pituitari oleh Maca. Ini bermakna rawatan penggantian hormon(HRT) semulajadi yang lain tidak lagi menjadi pilihan yang optima dari segi pandangan menyeluruh.

Kesan Maca dalam manusia juga tidak terhad untuk ovari dan testis, tetapi juga bertindak ke atas adrenals, seseorang boleh merasa tenaga lebih kuat dan tahap kecergasan meningkat.Ia juga bertindak ke atas pankreas dan tiroid.


Kesimpulannya


    -        Maca menambahkan kesuburan untuk lelaki dan perempuan pada kadar yang begitu tinggi.
    -        Maca meningkatkan kematangan telur dan bilangan folikel  dan menambah bilangan  dan pergerakan sperma.
    -         Maca bertindak sebagai peransang kelenjar pituitari  untuk meransang hormon bersesuaian mengikut jantina masing-masing..


Maca sebagai afrodisiak ( meningkatkan nafsu seks)

Pada April 2000, sekumpulan penyelidik (Zheng et al.) menerbitkan keputusan  bagi satu kajian terhadap binatang menggunakan menggunakan ekstrak daripada bahagian tumbuhan Maca yang larut lemak di dalam  10% larutan alkohol.  Dengan membandingkan kadar mengawan dan tempoh pendam(LPE) pada tikus  yang mengalami masaalah erektil,mereka mendapati kumpulan Maca mengawan empat kali lebih kerap daripada  kumpulan kawalan(yang tidak diberi Maca); LPE daripada kumpulan kawalan turun purata 112 saat dalam selepas rangsangan penis kepada 41 saat pada kumpulan yang medapat  dos tertinggi . Penyelidik  menyimpulkan yang kajian mereka mendedahkan sifat (meningkat nafsu seks) herba Maca.

Jangkamasa tindakbalas maca bergantung kepada keadaan pesakit

Dos percubaan yang digunakan pada tikus  dibandingkan dengan manusia seberat 150 paun(93 kg) sebanding dengan sukatan1.4 hingga 14 gram Maca sehari. Dr Garry Gordon, pakar di bidang kelanjutan usia, mencadangkan satu dos kira-kira 4 gram (atau 1-2 sudu teh sehari) atau lebih, bergantung pada  ketahanan individu, keterukan masalah  dan berapa cepat hasil keputusan yang diinginkan. Dos sukatan yang lebih tinggi  lebih mudah untuk diambil dalam bentuk serbuk.Seperti juga tikus, Maca mungkin perlu diambil untuk beberapa minggu atau lebih lama untuk mendapat kesan  sepenuhnya; sesetengahnya menampakkan hasil yang lebih cepat. Tiada apa-apa kesan-kesan sampingan yang didapati namun pesakit  barah prostat, bengkak prostat, kanser payu dara tidak dibenarkan menggunakan maca sehingga ada kajian dan bukti yang lebih jelas.

Bahan penambah kesuburan dan peransang seks
Sejak itu beberapa kajian telah dijalankan pada kaum lelaki dan mengesahkan laporan yang terdahulu. Sains kini memperlihatkan apa yang rakyat Peru sudah pun  mengetahui.  Glucosinates (didapati dalam tumbuhan famili Cruciferae),  khususnya methoxybenzly isothiocyanate,membabitkan tindakan dalam proses hormon reproduktif(kesuburan) manakala asid amino L-arginin yang didapati dalam Maca adalah dipercayai boleh merangsang nafsu seks pada kedua-dua jantina dan membantu tindakbalas tisu erektil pada lelaki.

Sejak keputusan  kajian tentang Maca dan sex diterbitkan oleh  China , ramai lelaki di seluruh Amerika Utara  menawarkan testimoni mereka sendiri: laporan memulihkan keupayaan seksual dan stamina, membuat 60  jagi 16 semula.  Ramai wanita mendapat kesan ketenangan dari maca ,juga mendakwa maca boleh meredakan masaalah ketidakseimbangan hormon,menegang otot,menambah kelembapan dan kulit dan tampak muda. Ini satu tanda kesihatan endokrin yang baik yang meremajakan kami semula.

Testimoni seorang doktor: "Kami mendengar desas-desus tentang pelbagai produk seperti maca. Tetapi selepas menggunakan akar Peru(Maca) ini sendiri , saya secara peribadi mengalami tindakbalas tisu erektil(fungsi seksual) yang ketara lebih baik. Saya memanggil ia " Viagra semulajadi".

Artikel

1.  Viagra semulajadi

Sebuah artikal dari Physicians Notes mencatatkan penulisan oleh  Doctors Malaspina, Muller  dan Chacon serta para doktor daripada AMERIKA SYARIKAT dan Kanada, memaklumkan  berita baik untuk kaum lelaki yang menderita masaalah lemah tenaga batin .Mereka boleh menghentikan ubat-ubatan seks yang mahal malah mungkin mempunyai kesan sampingan yang mudarat. Maca mujarab dan selamat.

2.  Penyakit tulang
Dr Jorge Aguila Calderon, Dean Faculty Perubatan Manusia di National University FedericoVillareal di Lima, merawat menggunakan Maca untuk pelbagai penyakit, termasuk osteoporosis (reput tulang) dan warga tua yang patah tulang.

Dia berkata, "Maca mempunyai banyak kalsium yang mudah  diserap ,magnesium ,  silika yang agak banyak, yang kami dapati sangat berguna untuk merawat penyakit kehilangan kalsium daripada tulang dan gigi pada kanak-kanak dan orang-orang dewasa." Dr Calderon juga telah membantu pesakit mengatasi masaalah mati pucuk, kemandulan lelaki, dan kesuburan wanita dengan terapi menggunakan Maca.
Pelbagai bentuk masaalah yang ia rawat menggunakan Maca ialah berbagai jenis anemia, gejala-gejala menopos seperti  panas badan dan berpeluh malam, klimakterik dan ereksi pada lelaki, penuaan awal, dan lemah  seperti keletihan berpanjangan.

3.  Viagra Wanita

Di Scotland, peransang seks semulajadi dikenali sebagai  Viagra Wanita dibekalkan . Ekstrak cecair Maca dikatakan boleh merangsang nafsu kedua-dua jantina  dan mempunyai nilai tertentu untuk wanita.Ditanam setinggi 13 000 kaki di pertengahan Banjaran Andes,Maca dikatakan begitu kuat sehingga ia dihadkan kepada keluarga diraja Inca sahaja.Selepas Maca hampis pupus,kelebihan tumbuhan ini dalam memulihkan masalah seksual dan kesuburan mula diambil perhatian semula dalam keghairahan Viagra di serata dunia.Di Eropah Maca dikatakan 'barang panas' dan akn berkembang hebat disebabkan tiada kesan sampingan.. Selain mempertingkatkan stamina seksual dan kesuburan, penggunaan lainnya termasuk terapi penggantian  hormon(HRT) dan mengurangkan ketegangan pra-haid.Ramai berkata  Maca ialah hadiah untuk seluruh penduduk dunia.

4. Testimoni dan Nota daripada Pakar Perubatan

Burton Goldberg, Pengerusi Penerbit Rawatan Alternative  di Tiburon, California, dalam buku terbarunya  " Panduan perubatan alternatif untuk Penyakit Kanser" adalh seorang peminat maca. Dia mengatakan bahawa apabila ia mencuba maca ia berasa sangat gembira dengan keputusan yang diperolehinya itu dan mula mengambilnya selalu. "Saya seorang lelaki berumur 72 tahun dan maca telah mengurangkan 25 tahun dari kehidupan seks saya sebagai wargatua.," Burton Goldberg berkata. 'Itu amat  penting bagi saya!"
Dr Garry Gordon khuatir tentang masalah kesuburan yang sedang berlaku
dalam dunia hari ini. "Masyarakat sedang menghadapi  masalah yang amat besar dari segi pengurangan bilangan sperma dan kesukaran hormon seks. Tetapi Maca menjanjikan satu penyelesaian iaitu tiada toksik dan tanpa kesan sampingan.  Ia satu rawatan yang menawarkan peluang pada lelaki dan wanita  untuk 'memudakan' hormon". "Kita kini hidup dalam satu era di mana hampir setiap orang akan cuba melakukan sesuatu untuk menangani masalah hormon akibat penuaan . Sekarang Maca sudah ada."

5.  Maca: Penemuan bagaimana phytonutrien terbaru boleh meredakan gejala-gejala menopos.

Dari terapi penggantian hormon (HRT), jutaan wanita meletakkan keyakinan mereka dalam satu penawar yang telah digunakan selama 10,000 tahun, yang mana ia selamat dan keberkesanannya mengkagumkan: sejenis sayuran berumbi cruciferous dari Peru dipanggil maca. Ahli antropologi Dr Viana Muller telah membawa penawar luar biasa ini untuk perhatian dunia Barat. "Sekali dalam satu dekad ,ubat yang digunakan oleh orang asli ini selama ribuan tahun telah menarik perhatian kita dan ia kelihatan begitu penting kepada kesihatan sehingga kita tidak tahu bagaimana kita boleh ada tanpa ia," Dr Muller berkata. "Maca adalah  makanan tambahan sebegitu. Kini wanita mempunyai satu alternatif untuk terapi ubat penggantian hormon. Maca bertindak dengan cara yang jauh berbeza dan lebih memuaskan daripada herba-herba phytoestrogen seperti black cohosh dan akar licoris."

Kaum lelaki juga mendapati bahawa maca boleh mengatasi masalah yang mereka yang di dalam memelihara hubungan seks dengan peningkatan umur , akibat daripada kelembapan pengeluaran kelenjar endokrin."

Saintis yang bertanggungjawab dalam mengetahui tentang perkembangan  semasa akar maca ialah Dr.Gloria Chacon de Popivici, mengatakan bahawa akar maca bertindak dengan cara yang berbeza daripada HRT, ia juga dapat menggalakkan  hipotalamus dan kelenjar pituitari berfungsi secara optima sekaligus dapat meningkatkan fungsi semua kelenjar endokrin. Dr Muller berkata, "Implikasi penemuan utama Dr. Chacon akan  kesan maca ke atas kesan ransangan pituitari dari adalah amat besar.

6.   Sebagai alternatif kepada HRT:

Adalah penting untuk diambil perhatian bahawa maca sendiri tidak mengandungi apa-apa hormon, tetapi tindakannya pada badan itu menyebabkan kelenjar pituitari memghasilkan pelopor hormon yang akhirnya dapat meningkatkan tahap estrogen, progesteron dan testosteron, serta membantu untuk mengimbangi kelenjar-kelenjar adrenal, tiroid dan pankreas. Tindakbalasnya adalah secara semulajadi.

Dr Jorge Malaspina telah menggunakan maca dalam amalan perubatannya di  Peru selama lebih dari satu dekad. Dia berkata, "Maca tidak mengecutkan ovari wanita. Tumbuhan lain  digunakan  untuk merangsang telur ovari. Dengan maca, ia akan 'mengatur' fungsi ovari." Dia  mendapati maca juga berkesan untuk wanita yang telah menjalani pembedahan keluarkan rahim . Seorang pesakitnya yang mempunyai tahap serum estradiol 15, yang sangat rendah. Selepas dua bulan mengambil maca,tahap estradiol meningkat sehingga  75. Dia berkata, tahap 60keatas  adalah  tahap pascamenopaus yang memadai. "Maca membolehkan adrenal menghasilkan hormon yang mencukupi bagi mengelakkan gejala menopos",
Dr Jorge Malaspina menggalakkan wanita untuk memulakan pengambilan maca sebelum menopause. Ini dapat membantu mengekalkan keseimbangan sistem endokrin." Maca juga membantu memulihkan pesakit selepas histerektomi.
Pakar jantung yang telah bertukar amalan kepada pakar rawatan holistic berkata sekitar  200 pesakit  wanitanya dapat mengurangkan gejala-gejala perimenopaus dan pascamenopaus dengan pengambilan maca

7.  Maca meningkatkan kepadatan tulang

Seorang pesakit yang  mengambil maca selama lebih daripada setahun mendapati peningkatan kepadatan di tulang belakangnya dalam ujian kepadatan tulang " Jururawat Sulger-Smith berkata. "Sejarah kes-kes lain yang sama menunjukkan keputusan yang positif dengan pengambilan maca. Malahan kebanyakan daripada wanita yang mengambil serbuk akar Maca melapurkan mereka merasa kurang letih, lebih bertenaga, lebih mudah menangani tekanan dan tidak mengalami rasa panas atau berpeluh malam. Sesiapa yang alah(gatal-gatal) dan lelaki yang mempunyai tahap PSA yang tinggi atau pernah mengalami barah prostat dilarang mengambil maca kerana tiada kajian untuk menjamin keselamatan pengambilan maca dalam kumpulan ini.. Lelaki menggunakan maca secara teratur seharusnya menjalani ujian PSA secara berkala. Wanita dengan sejarah kanser payu dara atau jenis-jenis hormon lain yang berkaitan kanser juga jatuh ke dalam kumpulan ini."

8.  Efek maca ke atas sistem endokrin.

Ekstrak alkaloid maca boleh mengaktifkan hormon-hormon  calcitonine, yang mengawal metabolisma kalsium (Ca) dan fosforus (P) dalam darah.  Hormon itu dirembeskan oleh tiroid dan paratiroid.  Ia bertindak dalam usus , tulang-tulang, dan buah pinggang untuk meningkatkan Ca2+  dalam plasma. Ia juga membantu menyembuhkan  luka melalui pembekuan darah.

TEMPAHAN PRO RIGHT 


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...