Sep 21, 2013

5 perkara penting mengajar membaca Kanak-kanak

5 perkara penting mengajar membaca kanak-kanak:

1. Kesedaran fonemik(phonemic awareness)
2. Foniks
3. Kosa kata(vocabulary)
4. Kelancaran(fluency)
5. Kefahaman(reading comprehension)

KESEDARAN FONEMIK
Kesedaran fonemik merupakan kemahiran auditory(mendengar). Ia berkaitan dengan bunyi sahaja dan tidak melibatkan huruf cetak. Aktiviti berkaitan kesedaran fonemik boleh dilakukan dengan mata pejam.
Kesedaran fonemik melibatkan:
- kebolehan menggabung bunyi-bunyi kecil menjadi perkataan secara lisan.
  Guru/ibubapa menyebut bunyi-bunyi /i/ - /b/ - /u/. Kanak-kanak menggabung bunyi-bunyi tersebut menjadi /ibu/.
- kebolehan mengasingkan bunyi-bunyi dalam perkataan yang diucapkan.
  Guru/ibubapa menyebut perkataan /ani/. Kanak-kanak dapat mengasingkan bunyi- bunyi dalam /ani/ dengan menyebut bunyi-bunyi /a/ - /n/ - /i/.
FONIKS
Hubung kait bunyi-bunyi kecil di dalam bahasa pertuturan(speech sounds) dengan simbol/huruf. 
Kanak-kanak diajar bunyi /a/ diwakili oleh simbol/huruf 'a', bunyi /m/ diwakili oleh simbol/huruf 'm', bunyi /ng/ diwakili oleh simbol/huruf 'ng' dan lain-lain lagi.
Aktiviti Foniks boleh dilakukan dengan anak seawal umur anak 6 bulan menggunakan kad imbas besar. Setelah anak menjangkau 1 tahun kanak-kanak diajar lagu fonik, aktiviti asosoasi, awal tulisan(finger painting, menekap) untuk membantu anak mengaitkan bunyi dengan huruf.

KOSA KATA
Kanak-kanak didedahkan dengan persekitaran yang kaya dengan bahasa melalui pelbagai interaksi harian, bercakap, menyanyi, bercerita, menamakan benda-benda di sekeliling dan membaca buku cerita(read aloud). Aktiviti untuk mendapat suasana kaya bahasa boleh bermula semasa bayi dalam perut lagi.

KELANCARAN 
Guru/ibubapa memodelkan pembacaan lancar.
Kanak-kanak berlatih membaca lancar bersama guru/ibubapa dan/atau kawan.

KEFAHAMAN
Memahami apa yang dibaca. Kanak- kanak yang faham akan dapat mencerita semula apa yang dibaca dan menjawab soalan-soalan kefahaman dengan betul .
PENULIS BUKU - 
BACALAH ANAKKU

5 perkara penting mengajar membaca Kanak-kanak

BACALAH ANAKKU Sangat sesuai digunakan usia 3 tahun lagi..dah terbukti ibubapa yg guna betul2 set membaca ni pada anak usia 3 tahun, anak dlaam tempoh 3 bulan je dah dapat skill membaca yg sebenar...lepas habis 8 buku ni, anak-anak boleh baca apa sahaja buku..yg penting ibubapa kena tengok dulu VCD panduan mengajar dan juga buku panduan mengajar yg ada dalam set buku ini....
 
Selepas beli set buku ni, luangkan masa 10minit ke setengah jam setiap hari/2 hari sekali untuk bersama-sama anak..baru lah set membaca ini sangat berguna dan sanagt berkesan...saya guna buku 1 dalam set membaca ni betul2 ikut teknik yg betul...amazing, anak saya dah boleh baca perkataan menggunakan teknik fonetik ni..bukan HAFAL perkataan..kalo teknik flashcard anak2 
MEMORIZE whole word...tapi teknik fonetik, anak2 belajar gabung2 bunyi sahaja..dan dalam bacalah anakku hanya ada 28 bunyi sahaja dan mereka akan belajar gabung2 28bunyi ni sahaja...berbanding kaedah2 lain seperi kaedah mengeja zaman2 kita dulu, ada beratus-ratus pola dan sukukata yg anak2 kena hafal dan gabungkan..dan ini menyusahkan anak2 dan melambatkan anak2..jangan anak kita termasuk golongan 100 000 murid tahun2-tahun 6 yg tidak boleh membaca (Petikan Berita Utusan Malaysia 12 Oktober 2005)
HARGA SET BUKU BACALAH ANAKKU
RM37.00
Set Bacalah Anakku
Penulis: Nik Eliani Nik Nawi & Othman Ahamad
Harga : RM37

Kandungan Pakej:
8 Buah Buku, 1 Buku panduan, 1 VCD dan
12 Keping Kad Imbas
 
Penerbit:
One Stop Computer and Language Consultancy
Tahun: November 1996


PM JIKA NAK LIHAT ANAK ANDA MEMBACA

SEKIAN
 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih, kerana memberi komen yang menarik. Minta Tulis nama anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...